Tiitu Takalon Memento mori -teoksen on julkaissut WSOY. |
228-sivuisen teoksen kannessa taiteilija katsoo vakavana kohti lukijaa. Siniharmaalta pohjalta tuijottava omakuva on voimakas: kasvoilla leimuaa punasävyinen hehku ja pään yllä leijuu kirkkaanpunaisten verisuonten verkosto. Tiitu Takalon Memento mori ei ole helppo lukukokemus ja kansi ikään kuin varoittaa lukijaa teoksen vakavuudesta. Latinankielinen nimi Memento mori, eli muista kuolevaisuutesi tai muista kuolevasi, puhuttelee lukijaa – samoin kuin taiteilijan kohti lukijaa suunnattu katse. ’Memento mori’ -aiheisessa kuvataiteessa kuolevaisuudesta muistuttavat usein pääkallot ja luurangot. Takalon teoksen kannessa taiteilijan pään ympärille muodostuu verisuonista sädekehän tai kypärän muotoinen verkosto, joka muistuttaa siitä, että hengissä pysymisemme on herkkien ja monimutkaisten, ruumiillisten ja materiaalisten lainalaisuuksien varassa. Punainen elinvoiman ja lämmön väri osuu vain osittain taiteilijan kasvoille jättäen kasvojen sivut siniharmaiksi, ikään kuin kuoleman koskettamiksi.
Memento mori on
kertomus aivoverenvuodosta selviämisestä. Teos etenee kronologisesti kerraten
tapahtumat aivoissa sijaitsevan verisuonen puhkeamisesta leikkaus- ja
hoitotoimenpiteiden kautta pitkään paranemisprosessiin. Teoksen omakohtainen
aihe on vakavuudessaan pysäyttävä, mutta niin on myös teoksen toteutus.
Teoksessa riittää tutkittavaa monelle lukukerralle, mutta haluan nostaa esiin
erityisesti värityksen, rytmin ja kasvojen merkityksen teoksen kerronnassa.
Jo vaikuttava
kansikuva antaa osviittaa värityksen symbolisuudesta, jossa punaisen lämpimät
sävyt viittaavat sekä tuskalliseen aivoverenvuotoon että elämässä kiinni pitäviin
voimiin. Sinisen ja harmaan sävyt puolestaan kuvastavat sairastumis- ja
paranemisprosessin eri vaiheissa esiin nousevaa väsymystä, lamaannusta ja
työkyvyn menettämistä. Takalo on käyttänyt värejä taidokkaasti läpi tuotantonsa,
mutta mainittakoon tässä erityisesti Tampereella
sijaitsevan Annikin puutalokorttelin historiaan paneutuva teos Minä, Mikko
ja Annikki (2015, Suuri Kurpitsa) sekä sisällissodan punaisista naistaistelijoista kertova tarina sarjakuvakokoelmassa
Sisaret 1918 (2018, Arktinen Banaani). Kumpikin teos on voittanut Sarjakuva-Finlandia -tunnustuspalkinnon.
Takalon tuotannolle
tyypillistä on myös selkeä ja tehokas rytmitys, jonka hän luo värien lisäksi
käyttämällä vaihtelevasti erilaisia ruutusommitelmia. Memento mori alkaa toistamalla
3x3-ruutusommitelmaa kolmen sivun verran, ja tämä säännöllinen ruudukko palaa
teoksessa esimerkiksi kohdissa, jotka kuvastavat sairaalassa tehtyjen
toimenpiteiden ja hetkien toisteisuutta. 3x3-sommitelman kanssa vaihtelevat 2x3-sommitelma
ja tarkoin mietityt epäsäännöllisemmät ruutujaot, joiden avulla kertomus kulkee
eteenpäin selkeästi ja johdonmukaisesti. Voisi sanoa jopa tehokkaasti, millä
tarkoitan sitä, että ruutusommitelmien käytöstä huokuu harkittu ja kokemuksen
myötä karttunut käsikirjoittamisen taito.
Kuten alussa
kirjoitin, lukija kohtaa teoksen käsiinsä saadessaan ensimmäiseksi taiteilijan
kasvot ja katseen. Takalo on taituri kuvaamaan kasvonilmeitä ja käyttämään
niitä tarinankerronnan keinoina. Teokseen rakentuu kasvoista myös eräänlainen
metataso: kertomuksen alussa taiteilija irvistelee kameralle saadakseen taltioitua
mahdollisimman kärsivän ilmeen tekeillä olevaa taideprojektia varten. Kärsivien kasvojen sarjasta muodostuu taideteos, jossa jokaiset kasvot kuvastavat
maailmassa käynnissä olevia ja ihmishenkiä vaatineita konflikteja. Taiteilijan
omien kasvonpiirteiden pohjalta vedostetut kasvot edustavat humanitaarisia
kriisejä, jotka koostuvat tuhansien ja satojentuhansien ihmisten kärsimyksestä.
Sarjakuvateoksessa taiteilijan omat kasvot ovat kuitenkin myös – ja ensisijaisesti
– hänen oman kärsimyksensä kuvastajat. Kasvoilta heijastuvat niin sairastumisen
tuottama kipu, kuolemanpelko, työkyvyn menettämisen myötä syntyvä ahdistus kuin
positiivisemmatkin tunteet, kuten riemu sairaalaan vierailulle tulleen puolison
näkemisestä. Tehokkaan kasvonilmeiden toteuttamisen kautta lukija pääsee
seuraamaan intiimisti taiteilijan tunnetilojen vaihtumista matkalla, jonka
varrella taiteilija käy tilinpäätöstä elämästään tilanteessa, jossa kuoleman mahdollisuus
väijyy muuttuneen arjen yllä.
Kasvoilla ja katseilla on teoksessa myös merkitys kohtaamisen merkitsijöinä. Taiteilijaa sairaalassa hoitavat lääkärit asettavat hänet kyllä tutkivan katseensa alaisiksi, mutta eivät kohtaa häntä ihmisenä – toisin kuin empaattisempina kuvatut sairaanhoitajat. Kansikuvan suoraan lukijaan kohdistuvan katseen voikin tulkita olevan pyyntö kohdata taiteilija ja hänen tarinansa kaikessa inhimillisyydessään. Samalla taiteilijan lukijaan kohdistuva katse kenties muistuttaa lukijaa lukijan omasta inhimillisyydestä. Näin ainakin itse tulkitsin omalla kohdallani.
Memento mori
odotti kirjahyllyssäni useamman kuukauden ennen kuin pystyin tarttumaan siihen.
Osaksi syynä oli kuluneeseen vuoteen leimansa painanut koronapandemia ja siihen
liittyvä huolikasauma ja osaksi se, että laajasti hehkutettuun teokseen
muodostuu aina suuria odotuksia. Teosta on hehkutettu vuoden parhaana sarjakuvateoksena
ja sen taidokkuutta on avannut kattavasti mm. Ville Pirinen laajassa kirjoituksessaan.
Teos on kuitenkin kaiken hehkutuksensa ansainnut. Se onnistuu olemaan
vaikuttava aiheeltaan, tarinankerronnaltaan ja visuaaliselta toteutukseltaan,
joista kaikki yhdessä vaikuttavat myös siihen, että teoksen lukeminen on tunteisiin,
elämänarvoihin ja ajatuksiin vetoava – tai niitä jopa ravisteleva – kokemus.
Tästä lähtien blogi päivittyy epäsäännöllisemmin äitiyslomalle jäämisen vuoksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti