The Dreams of Queer
Utopia on kokoelma lyhyitä sarjakuvia 14 taiteilijalta. Sarjakuvat keskittyvät
kuvittelemaan queeria tulevaisuutta, jossa asiat ovat sarjakuvien tekijöiden mukaan jollain tavoin paremmin
kuin nyt. Utopialla on perinteisesti tarkoitettu samanaikaisesti sekä nykyistä
parempaa paikkaa että paikkaa, jota ei ole olemassa. Utooppiset tekstit
tarjoavatkin välineen kuvitella nykyhetkestä radikaalisti poikkeavia olemassa olemisen
tapoja. Utopiatutkija Lucy Sargisson esittää, että utooppiset tekstit voivat jopa muuttaa sitä, miten
ajattelemme, käsitteellistämme ja teoretisoimme nykyhetkeä. Kun utopiaan yhdistetään
sana queer, saadaan kuvitelmia maailmasta, joka on heteronormatiivisuuden
ulkopuolella. Queereja utopioita tutkineen José Esteban Muñozin mukaan queer utopia
toimii impulssina kieltäytyä hyväksymästä asioiden tämänhetkinen tila. Queer
utopia toimii eräänlaisena sysäyksenä pyrkiä sekä kuvittelemaan parempi maailma
että toimimaan sellaisen saavuttamiseksi.
Antologian kannen on tehnyt Sara Valta. |
Lyhyen alustuksen
jälkeen on syytä tarkastella, kuinka radikaaleja muutoksen mahdollisuuksia The
Dreams of Queer Utopia loppujen lopuksi kuvittelee. Antologian toimittanut H-P
Lehkonen toteaa esipuheessaan, että queerit utopiat unelmoivat vallankumouksesta, joka
lopettaisi kaikenlaisen vähemmistöihin kohdistuvan sorron. Antologian sarjakuvat itsessään
eivät kuitenkaan ole niinkään toiminnallisia taisteluhuutoja, vaan melko
arkisiakin kuvauksia siitä, millaista olisi elää tavallista elämää maailmassa,
jossa ei tarvitse välittää esimerkiksi sukupuoleen tai seksuaalisuuteen
liittyvistä rajoittavista normeista.
Useissa antologian sarjakuvissa eletään tai vietetään
aikaa luonnonhelmassa, mikä johdattaa ajattelemaan paremman tulevaisuuden edellyttävän
nykyistä kestävämpiä ympäristöarvoja. Läheinen luontosuhde näkyy esimerkiksi Rachel
Pangin utopiassa eräänlaisesta luonnonmukaisesta kommuunista, jonka jäsenet tukevat
toisiaan ja osallistuvat tasapuolisesti yhteisön toimintoihin, kuten lasten kasvattamiseen
ja viljelyyn – samalla kuitenkin saaden olla juuri sellaisia kuin ovat. Jiipu
Uusitalon sarjakuvassa luonnon monimuotoisuus toimii utooppisena esikuvana
yhteiskunnan monimuotoisuudelle, kun taas Nam-Ke löytää solarpunkin kautta
teknologiasta ratkaisun tasapainon saavuttamiseksi niin ihmisten kuin ihmisten
ja luonnon välillä.
Luonto eräänlaisena
utooppisena ihanteena tuo mieleen pastoraaliperinteen, jossa ihminen löytää
onnen ja tasapainon juuri luonnon keskeltä. Siiri Viljakan sarjakuvassa kesäinen
niitty toimii paikkana idylliselle piknikille, jonka osallistujille utopiaa edustaakin
mahdollisuus hengata rauhassa, syödä ikuisesti donitseja ja nauttia rakkaidensa seurasta.
Henkilöhahmojen utopiakuvitelmien arkisuus herättää pohtimaan, että julkista
rakkaudenosoittamista ohjaavat ja rajaavat nyky-yhteiskunnassa normit, jotka asettavat
ihmiset eriarvoiseen asemaan. Niityllä makaileva kolmikko poikkeaa perinteisestä ja heteroseksuaalisesta ydinperhemallista. Kolmikon jäsen toivoo,
että heidän lastensa ei tarvitsisi elää suvaitsemattomuuden ja ilmastonmuutoksen
aiheuttamien ahdistusten ja ongelmien kanssa.
Siiri Viljakan sarjakuvassa tulevaisuus huolettaa. |
Vaikka utopia mahdollistaisi radikaalitkin kuvitelmat uudesta ja upeasta tulevaisuudesta, Calvin Ariumin sarjakuva keskittyy tulevaisuuden kuvittelemisen sijaan nostamaan esille nykyhetken ongelmia. Esipuheessaan omaan sarjakuvaansa hän kirjoittaa, että nykymaailman ongelmat on voitava kohdata ennen kuin voidaan luoda jotain parempaa. Sarjakuvassaan hän nostaa esille, millaisia vaikeuksia hän on joutunut kohtaamaan vammaisena transihmisenä. Ariumin strategia kuvitella tulevaisuutta on käyttää ”mitä jos” -kuvitelmaa: mitä jos julkiset tilat olisi suunniteltu esteettömiksi tai jos nimen vaihtaminen osana transprosessia olisi helpompaa? Ariumin sarjakuvassa utopiaa ei ole vielä saavutettu, vaan arki on ongelmien täyttämää. Utopia on kuitenkin mahdollisuus tai lupaus paremmasta, mutta sen eteen on tehtävä töitä, kuten Arium sarjakuvassaan kiteyttää. Ariumia vie eteenpäin selvästikin Muñozin peräänkuuluttama sisukkuus olla hyväksymättä nykymaailman tilaa.
Calvin Arium lähestyy tulevaisuutta kuvittelemalla "mitä jos?". |
Nostan esille
vielä Niko-Petteri Nivan sarjakuvan, joka herkuttelee Hugo Simbergin teoksella Kuoleman puutarha, jossa luurankohahmoiset olennot hoivaavat puutarhan kasveja.
Luurangot kuoleman ja kasvit elämän symboleina rakentavat yhteyden elämän
kiertokulkuun, jossa elämä ja kuolema seuraavat toisiaan. Nivan sarjakuvassa elämän
kiertokulku on irrotettu nyky-yhteiskunnan kapitalistisesta ikeestä ja sen
tilalla on kuvitelma sosiaalisesta tasa-arvoisuudesta, joka toteutuu mm. työn
uudelleen jakamisella ja universaalilla perustulolla. Nivan sarjakuva vastaa
ehkä radikaaleimmin H-P Lehkosen esipuheessa peräänkuuluttamaan kuvitelmaan vallankumouksesta,
jonka avulla kaikenlainen sorto olisi mahdollista lopettaa.
Niko-Petteri Nivan utopiassa kapitalismin tuhoa tuottava kierre on korvattu elämän puutarhalla. |
Antologian sarjakuvat
ovat lyhykäisyydessään hyviä herättelijöitä pohtimaan sitä, minkälaisessa
todellisuudessa elämme ja miten sen lainalaisuudet koskettavat eri ihmisiä eri tavoin.
Jokainen varmasti kuvittelee utopiansa omista lähtökohdistaan ja
etuoikeuksistaan käsin, joten on hyvä avata mielensä sille, miten monin eri
tavoin parempi tulevaisuus on mahdollista kuvitella.
Digitaalisen antologian voi lunastaa itselleen Queerwebcomic.comin nettikaupasta.
Bloggauksessa mainittu kirjallisuus:
Muñoz, José
Esteban 2009: Cruising Utopia. The Then and Thereof Queer Futurity. New
York: New York University Press.
Sargisson,
Lucy 1996: Contemporary Feminist Utopianism. London & New York:
Routledge.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti