Olen ihaillut
Kati Närhen töitä jo vuosikausia. Sarjakuvataiteilijana ja kuvittajana työskentelevä
Närhi tunnetaan erityisesti Paula Norosen Yökoulu-lastenkirjojen kuvittajana ja Agnes-sarjakuvatrilogiasta,
jonka päätösosa Seitsemäs vieras sai Sarjakuva-Finlandia-tunnustuspalkinnon
vuonna 2016. Itse tutustuin Närhen sarjakuviin ensimmäisen kerran vuonna 2001
julkaistun Hanki elämä -albumin myötä. Toinen toistaan hulvattomammat ja absurdimmat
tarinat tekivät minuun lähtemättömän vaikutuksen. Äkkivääryydessään sarjakuvat
muistuttivat niin kanadalaisen Julie Doucet’n kuin 1990-luvulla sarjakuvillaan ilahduttaneen Anu Lavosen töitä (etsi käsiisi Lavosen Kallis maku
-albumi ja ihastu surrealismin ja absurdin yhdistelmään!).
Närhen
sarjakuvissa näennäinen arkipäiväisyys peittää alleen aina selittämättömiltä
vaikuttavia mysteerejä hieman samaan tapaan kuin David Lynchin elokuva- ja tv-tuotanto.
Selittämättömyys tuo mukanaan vaarantuntua, joka puolestaan herättää halun nähdä
arkitodellisuuden taakse ja etsiä piilotettu totuus. Tähän haluun sekoittuu
aina myös pelkoa turvallisuuden menettämisestä, mutta Lynchiin verrattuna Närhen
teoksissa on valoisampi sävy, joka tuo mukanaan helpotuksen tunteen. Agnes-trilogia
sopii luettavaksi nuoremmillekin lukijoille, ja trilogian teoksissa pikemmin
flirttaillaan selittämättömyyden ja pelottavuuden kanssa kuin annettaisiin niille
totaalinen valta.
Taiteilijalta tilattuna teos saapui elegantisti mustaan silkkipaperiin käärittynä. |
Uusi Ei mikään
-teos on aikuisille suunnattu kuvakirja, joka poikkeaa Närhen sarjakuvista
pelkistetymmällä tyylillään niin kuvituksen kuin tarinankerronnankin suhteen.
Teoksessa ei ole varsinaista päähenkilöä, vaan tarina kietoutuu nimettömäksi jäävän
kaupungin ja sen asukkaiden elämän kuvaukseen. Eräänä aamuna kaupungissa alkaa
puhaltaa kylmä tuuli, jonka myötä ihmisten käyttäytyminen muuttuu radikaalisti.
Asukkaat alkavat kärsiä alakuloisuudesta, lamaannuksesta, väkivaltaisista
ajatuksista, huonosta itsetunnosta ja surumielisyydestä. Kaupungin kadut tyhjenevät
ja liikkeet suljetaan suuren alakulon vuoksi. Kaupungin päättäjät pähkäilevät,
onko alakulo levinnyt kaupunkiin sen ulkopuolelta tulleiden ihmisten mukana, ja
voisiko ongelman ratkaista pakkokeinoin määräämällä ihmiset hymyilemään.
Ajatusketjut ongelman
alkuperästä ja pakkotoimista kytkevät Närhen teoksen viime kuukausien koronapandemiaan.
Teos ilmestyi kuluvan vuoden keväällä ja yhteys pandemiaan onkin sattumaa. Galleria Kuvituksen podcastissa alakulo liitetään masennukseen, ja tämä
onkin kutkuttava tulkintavaihtoehto. Masennus koetaan usein yksilön sairaudeksi,
mutta teoksessa siitä kärsii kokonainen kaupunki, jolloin myös päättäjien on
herättävä aktiivisesti pohtimaan keinoja ongelman ratkaisemiseksi. Tässä
mielessä määräys pakollisesta hymyilemisestä kuulostaa yhtä aikaa absurdilta ja
samastuttavalta: nykyisessä pärjäämisen ja menestymisen kulttuurissa yksilön
ajatellaan usein olevan oman onnensa seppä ja positiivisen ajattelun olevan
avain hyvinvointiin.
Jos hymyilisit enemmän, ehkä tuntisit itsesi onnellisemmaksi. Vai miten se menikään? |
Vaikka Närhen teosta
tulkitsisi kuvauksena pandemiasta tai masennuksesta, on se kuitenkin monitulkintainen
eli monille tulkinnoille avoin teos. Teosta voi tulkita kollektiivin (kaupungin)
tai yksilöiden näkökulmasta ja siitä voi poimia omasta elämästä tuttuja tuntemuksia
ja kokemuksia masennuksen vaikutuksista. Suurten teemojen ylle kutoutuu Närhen
viehättävä kuvitustyyli, joka on saanut inspiraatiota mm. viktoriaanista
painokuvista, ja yhdistää tussipiirroksen kirkkaisiin ja selkeisiin
väripintoihin. Esikuvinaan Närhi on maininnut mm. Edward Goreyn (1925 - 2000), jonka
vaikutukset näkyvät paitsi viktoriaanisuuden ihannointina myös Närhen teoksille
tyypillisessä absurdissa ja mustassa huumorissa. Myös hahmosuunnittelu rakentaa
Närhen teokseen oman tasonsa: nyky-yhteiskunnan ongelmiin kytkeytyvät teemat tulevat
Ei mikään -teoksessa käsitellyiksi vanhoista suomalaisista elokuvista innoituksensa
saaneiden henkilöhahmojen kautta.
Kuvan ja sanan
vuorovaikutuksen osalta Närhen teoksissa viehättää tarkoin mietitty rytmitys ja
eräänlainen leikkisyys. Närhi uskaltaa jättää lukijalle tilaa kytkeä yhteen sanat
ja kuvat sekä vertailla niissä luettua ja nähtyä. Sen vuoksi erityisen
herkullisia ovat Ei mikään -teoksen kuvituksen yksityiskohdat, jotka bongattuina voivat vaikuttaa
jopa siihen, miten tarinan käänteet ymmärretään – tai jäävätkö ne ymmärtämättä.
Teosta voi tilata ainakin taiteilijan kotisivujen kautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti