5. Pentti Otsamo:
Kahvitauko (Like, 2012)
Kahvitauko on
tarina pienen lapsen äidistä, joka huomaa kahvipurkkinsa tyhjentyneen. Kahvinhimo
ajaa hänet ensin pinkomaan juoksujalkaa markettiin, mutta kauppareissu
epäonnistuu, kun huoli kotona yksin päiväunia nukkuvasta lapsesta valtaa naisen
mielen. Myöskään naapureista ei ole paljon apua, ja yhteen naapuriin tutustuessaan
naisen tie vie mielikuvitukselle matkalle kahvipavun alkulähteille. Ja nyt
seuraa SPOILERI elikkäs JUONIPALJASTUS tarinan lopusta: Lopussa nainen herää sängystään ja näkee,
kuinka hänen yhtäkkiä aikuiseksi kasvanut poikansa tuo hänelle kupillisen kahvia.
Poikaansa epäuskoisena tuijottava nainen puhkeaa kyyneliin.
Otsamolla on taito
yhdistää arjen kuvauksia suuriin teemoihin ikään kuin
huomaamatta. Samoin hän osaa kuvata ihmiselon tuntemuksia ilosta suruun tavalla,
joka ei jätä ainakaan minua kylmäksi. Kahvitauossa aika ja paikka muuttavat
muotoaan niin, että yksittäisen ihmisen kertomus muuttuu kertomukseksi
ihmiskunnasta. Äidin rakkaus lastaan kohtaan muuttuu niin ikään pieneen lapseen
kohdistetusta huolesta huomioksi siitä, miten pieni lapsi onkin yhtäkkiä
kasvanut aikuiseksi mieheksi. Otsamo ei selittele, vaan antaa kuvien puhua
puolestaan. Väliin teoksesta puuttuvat sanat kokonaan ja tarinan kuljetus nojaa
pelkästään kuvalliseen kerrontaan. Tämä antaa lukijalle rauhan pohtia
tapahtumia ja tunnelmia itse.
4. Anna Sailamaa:
Ollaan nätisti (Huuda Huuda, 2008)
Sailamaan Ollaan
nätisti on kokoelma eri tyyleillä piirrettyjä lyhyitä novelleja, jotka
kiertyvät perheenjäsenten ympärille: mummon, siskon, äidin, veljen ja isän.
Neljässä ensimmäisessä novellissa kerronta etenee perheenjäsenten välisen
dialogin avulla, mutta viimeisessä novellissa kertojana toimii perheen vanhin
tytär. Poimin suosikkikohtaukseni juuri tästä Isä-novellista, vaikka kaikki
teoksen novellit ovat herkkyydessään ja tarkkanäköisyydessään mieleenpainuvia.
Isä-novelli
on jäänyt eniten mieleeni, sillä siinä naiivin lapsen näkökulma
limittyy hetken kuvauksiin isän ja lasten matkasta ensin kenkäkauppaan ja
sitten isoäidin syntymäpäiville. Kertoja on kolmilapsisen perheen vanhin tytär,
joka seuraa vierestä nuorempien sisarusten keskinäistä kahinointia. Isä yrittää
pitää yhtäältä kuria ja toisaalta saada hoidetuksi matkan syyt: esikoiselle
pitää ostaa uudet kengät ja isoäidille hankkia syntymäpäiväkukat.
Sailamaa 2008: Ollaan nätisti, ei sivunumerointia. |
Sanallisen ja
kuvallisen kerronnan välille muodostuu ihana kitka: lapsikertojan puheessa
kuultavat äidiltä ja isältä peräisin olevat opetukset ja kuvissa nähdään,
kuinka pienemmät sisarukset teutaroivat ja riehuvat. Sarjakuvasta välittyy
mielestäni hienosti esikoiselle usein asetettu vastuullinen rooli: siinä missä
pienemmät sisarukset saavat riehua kenkäkaupassa, on esikoisen ”osoitettava
hieman omatoimisuutta” kenkien valinnassa ja oltava reipas. Oman viehätyksensä
sarjakuvaan luo se, että lapsikertojan näkökulma raottuu pikkuhiljaa, ruutujen ja
sivujen välisten siirtymien rytmittäessä kerrontaa tehden siitä hidasta ja
mietiskelevää.
3. Kati Kovács: Mikään EI estä meitä… (Ilmestynyt teoksessa Viidakkonaisena Vatikaanin varjossa,
Arktinen Banaani, 2008)
Tämä Kovácsin lyhyt
sarjakuva on ollut minulle pitkään tärkeä tsemppaaja ja sen vuoksi pääsee
mieleenpainuvimpien sarjakuvahetkien listalle. Sarjakuva kertoo siitä, kuinka
olemme vapaat tekemään mitä haluamme, käyttämään aikaamme miten haluamme ja
kenen kanssa haluamme. Humorististen esimerkkien kautta sarjakuva etenee
kuitenkin siihen oivallukseen, että usein vapautumisen esteenä on mielemme
rajoittuneisuus: rakennamme päämme sisään esteitä, jotka rajoittavat sitä,
miten elämme elämäämme.
Kovács kuvaa mielen esteitä päähenkilön pään ympärillä
olevan häkin avulla: samalla, kun päähenkilö on pahoillaan siitä, että on
tullut rakentaneeksi toimintaansa rajoittavan häkkyrän, on hän vähän
tyytyväinen siitä, että häkki tuottaa turvallisuudentunteen. Tämä sarjakuva oli
yhteen aikaan työhuoneeni seinällä muistuttamassa minua siitä, että usein oma
mieli on se, joka on ensimmäisenä huutamassa ”et pysty, et osaa!”. (Seinällä oli tsemppaamassa myös kuva Muodin huipulle -tv-sarjan kuulusta mentorista Tim Gunnista, jonka ohjeistuksen otin omakseni: "Make it work".)
Kovács 2008: Viidakkonaisena Vatikaanin varjossa, s.13. |
2. Hanneriina
Moisseinen: Kannas (Kreegah Bundolo, 2016)
Tähän teokseen minulla
on vahva emotionaalinen tunneside, koska omat sukujuureni ovat rajantakaisessa
Karjalassa. Moisseisen teos yhdistää sarjakuvakerrontaa ja arkistovalokuvia jatkosodasta. Teoksessa kuvataan, kuinka sota pakotti Karjalassa asuvat lähtemään kotoaan ja
ottamaan mukaan sen omaisuuden, minkä pystyivät. Monelle tämä tarkoitti karjaa,
jonka kulkemista ihmisten rinnalla Moisseinen kuvaa herkästi lyijykynäpiirroksissaan.
Muistan oman mummuni kertoneen minulle, että kun evakuoimiskäsky tuli, joutui
hänkin taluttamaan lehmää jalkapatikassa kymmenien kilometrien matkan. Siksi
koskettavimmaksi ja mieleenpainuvimmaksi sivuksi Moisseisen teoksesta on
minulle muodostunut kohtaus, jossa naiset taluttavat karjaa maantiellä. Olen kirjoittanut Kannaksesta pidemmän jutun Mustekala-lehteen, joten sieltä voi lukea lisää ajatuksiani teoksesta.
Moisseinen 2016: Kannas, s. 25. |
1. Tommi Musturi:
Toinen Toivon kirja (Like, 2007)
Lempikohtauksessani Toivo istuu ulkohuussissa seuranaan yksisilmäinen nallekarhu. Yön hiljaisuudessa Toivon valtaa eksistentiaalinen pohdinta, jossa elämä kulkee lapsuuden iloista nuoruuden taistelujen kautta raskaaseen keski-ikään. Minua viehättää kohtauksen näennäinen yksinkertaisuus, jonka alle piiloutuu monia merkityskerroksia. Ensinnäkin Toivon mietteet eivät jätä rauhaan: miten niin nuoruus päättyy, kun päästää sanan ensimmäisen kerran huuliltaan? Mikä on tuo sana? Lisäksi kohtauksessa on mieleenpainuvaa kuvakerrontaa, jossa ympyränmuoto toistuu aukeamalla useassa ruudussa alkaen taivaalla kumottavasta täysikuusta päättyen yksin pimeään huussiin jätetyn nallen nappisilmään. Symboliikka pakahduttaa joka lukukerralla.
Musturi 2007: Toinen Toivon kirja, ei sivunumerointia. |
Musturi 2007: Toinen Toivon kirja, ei sivunumerointia. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti