Ruotsalainen feministinen sarjakuva on elänyt
kukoistuskauttaan jo yli kymmenen vuotta. Valtakunnalliseksi
kulttuurivaikuttajaksi nousseen Liv Strömquistin ensimmäinen sarjakuvateos
Hundra procent fett julkaistiin vuonna 2005; samana vuonna, kun Malmössä sai
alkunsa feministisen sarjakuvatoiminnan verkosto Dotterbolaget. Strömquistin
ohella terävän satiirisia sarjakuvia tekevät muiden muassa Sara Gráner, Nina
Hemmingsson ja Nanna Johansson, jotka tarttuvat yhteiskunnallisiin epäkohtiin
ja sukupuolistereotypioihin usein huumorin ja groteskin kuvaston avulla.
Yhteiskuntakriittisen sarjakuvan lisäksi vahva tendenssi ruotsalaisessa
feministisessä sarjakuvassa on ollut kehitys- ja kasvukertomusten runsaus, joka
näkyy erityisesti nuoren polven taiteilijoiden töissä. Monien taiteilijoiden
teoksissa seikkailevat pikkupaikkakunnalla tai suurkaupungissa kasvavat
tyttöpäähenkilöt, jotka kipuilevat ystävyys- ja perhesuhteiden, orastavan
seksuaalisuuden ja sukupuoliroolien asettamien paineiden kanssa.
Nuoret päähenkilöt eivät automaattisesti viittaa siihen, että kyse olisi varsinaisesta nuortensarjakuvasta, joka soveltuisi ongelmattomasti kaikkien nuorten luettavaksi. Nuortenkirjallisuuden kohderyhmä määritellään yleisesti hyvin laajasti 10-25-vuotiaille nuorille ja nuorille aikuisille suunnatuksi kirjallisuudeksi (Kirjasampo: nuortenkirjallisuus). Monet alla mainitsemistani sarjakuvista käsittelevät esimerkiksi seksuaalista hyväksikäyttöä, vaikka pääpaino olisikin tyttöjen välisessä ystävyydessä, hevos- tai musiikkiharrastuksessa.
Nuoret päähenkilöt eivät automaattisesti viittaa siihen, että kyse olisi varsinaisesta nuortensarjakuvasta, joka soveltuisi ongelmattomasti kaikkien nuorten luettavaksi. Nuortenkirjallisuuden kohderyhmä määritellään yleisesti hyvin laajasti 10-25-vuotiaille nuorille ja nuorille aikuisille suunnatuksi kirjallisuudeksi (Kirjasampo: nuortenkirjallisuus). Monet alla mainitsemistani sarjakuvista käsittelevät esimerkiksi seksuaalista hyväksikäyttöä, vaikka pääpaino olisikin tyttöjen välisessä ystävyydessä, hevos- tai musiikkiharrastuksessa.
Seuraavaksi esittelemäni ruotsalaiset sarjakuvat eivät
valitettavasti Sandgrenin teosta lukuun ottamatta löydy omasta kirjahyllystäni.
Pääsin tutustumaan teoksiin, kun vietin kevään 2019 Tukholmassa, ihanan Serieteket-sarjakuvakirjaston
helmistä nauttien.
Coco Moodyssonin Aldrig god natt -teoksen (2008)
tyttökolmikko asuu 1980-luvun Tukholmassa ja päättää toteuttaa haaveensa
punk-bändissä soittamisesta. Aikaansaavat tytöt eivät lannistu siitä, että
nuorisotalon treenitila tuntuu olevan aina varattu poikien soittoharrastukselle
tai siitä, ettei heillä itsellään ole minkäänlaista soittotaitoa. Taitojen
sijaan heillä on intoa ja paloa päästä osaksi kulttuuria, jossa itsetekeminen
on tärkeintä ja epäoikeudenmukaisuudet pitää tuoda julki. Moodyssonin
sarjakuvasta tehty elokuvasovitus Vi är bäst! (2013) muuttaa hieman tyttöjen
välistä dynamiikkaa, mutta sarjakuvan tavoin se säilyttää näkökulman tytöillä
itsellään ja esittää tyttöjen välisen ystävyyden sydämellisesti lankeamatta
viisasteluun tai naureskeluun. Suuri suositus myös siis elokuvalle!
Moodyssonin mustavalkoiset kuvat rakentavat
mielleyhtymän punk-kulttuurin estetiikkaan, joka on Moodyssonin oman nuoruuden
inspiraationlähde. Nuoruusaikaisten kulttuurivaikutteiden äärellä ollaan myös
Sara Hanssonin omaelämäkerrallisessa teoksessa Vi håller på med en viktig grej
(2011), jonka tapahtumat sijoittuvat 1990-luvulle. Kun viidettä luokkaa käyvä päähenkilö
näkee televisiosta Spice Girlsin musiikkivideon, haluaa hän olla kuin yksi
ihaillun tyttöbändin jäsenistä ja rullaa t-paitansa navan paljastavaksi
topiksi. Poikien nälvivien kommenttien lisäksi uusi ilme saa koulussa myös
ihailua, ja päähenkilö löytää uuden parhaan ystävän yhtä luokkaa ylemmällä
olevasta Rebbestä. Hanssonin sarjakuva kertoo ystävyyden saamiseen ja
menettämiseen liittyvistä toiveista ja peloista tavalla, joka palauttaa mieleen
sen voimakkaan tunteen, jolloin paras kaveri oli sekä vahvin että tärkein
liittolainen taistelussa, jossa vastassa oli koko muu maailma.
![]() |
Sara Hanssonin teoksen päähenkilöt fanittavat Spice Girlsia (Hansson 2011, 36). |
Viittaukset musiikkiin, kuten Ebba Gröniin, The Cureen, Spice Girlsiin ja Backstreet Boysiin, kytkevät Moodyssonin ja Hanssonin sarjakuvien maailmat tiettyyn kulttuuriseen ja historialliseen aikaan. Moodyssonin ja Hanssonin päähenkilöt eivät kasva tietokoneiden tai älypuhelinten sinisessä valossa – toisin kuin Hanna Gustavssonin sarjakuvien 14-vuotias päähenkilö Iggy (Nattbarn 2013; Iggy 4-ever, 2015).
![]() |
Toisin kuin Moodyssonin ja Hanssonin
teoksissa, Gustavssonin kertomuksessa päähenkilö esitetään yksin ajatustensa ja
ahdistustensa kanssa. Teini-ikäinen päähenkilö vetäytyy kuoreensa eikä suostu
keskustelemaan äitinsä tai tämän miesystävän kanssa. Jälkimmäinen osa keskittyy
ensimmäistä osaa enemmän kaverisuhteiden kuvaukseen, kun Iggy saa uusia
ystäviä, joiden kautta realisoituu yhteiskuntaluokkaan, sukupuoleen ja
seksuaalisuuteen liittyvien asioiden monimutkaisuus. Gustavssonin sarjakuvat
testaavat myös lukijansa käsityksiä ja odotuksia sukupuoleen liittyen esittämällä
monet hahmoista androgyyneinä tai sukupuoleltaan monitulkintaisina hahmoina.
Moodyssonin ja Gustavssonin päähenkilöt
kasvavat suurkaupunkiympäristössä, jossa ostoskeskukset ja bileet ovat vain metromatkan
päässä. Pikkukaupunkiympäristön pysähtyneisyyttä puolestaan kuvaa herkän
tarkkanäköisesti Hilding Sandgren teoksissaan Det som händer i skogen (2014) ja
Vägarna är som tvättbrädor här (2016), joista viimeksi mainittu löytyy omasta kirjahyllystäni.
Sandgrenin teosten yläasteikäisten päähenkilöiden
elämä sijoittuu Smålandiin. Tiivistä tyttökolmikkoa pitää yhdessä
hevosharrastus ja puolustuskanta samanikäisten poikien seksistisiä kommentteja
vastaan. Gustavssonin teosten tavoin Sandgrenin sarjakuvat voi lukea
itsenäisinä, toisistaan irrallisina kertomuksina, mutta kasvu- ja
kehityskertomuksina ne toimivat parhaiten järjestyksessä luettuina. Siinä missä
Iggyn flegmaattinen irrallisuus saa uusia sävyjä ja syitä jatko-osan myötä,
paljastuu smålandilaisten tyttöjen ystävyydestä syvempiä sävyjä ja
salaisuuksia. Poikien seksistinen käytös ei jää vain sanallisen naljailun
tasolle, vaan tytöt joutuvat kokemaan ahdistelun myös nahoissaan. Sandgren
hyödyntää sarjakuvan rakenteen mahdollistamaa näyttämisen ja näyttämättä
jättämisen jännitettä jättäen lukijan vastuulle pohtia, mitä
alkoholinkäyttöä opetteleville tytöille yön pimeydessä tapahtuu.
Mainitsemani taiteilijat ovat aloittaneet
julkaisemaan pääosin 2010-luvulla ja edustavat ruotsalaisen sarjakuvan uutta
sukupolvea. Vastaavalla tavalla omiin lapsuus- ja nuoruusmuistoihin tukeutuvia tyttöyden
kuvauksia edustavat Suomessa vuonna 2019 julkaistut Juliana Hyrrin Satakieli
joka ei koskaan laulanut (2019) ja Aino Louhen Mielikuvitustyttö (2019), joista kumpaakin voin suuresti suositella lapsuuden ja tyttöyden kuvauksina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti