Sarjakuvapäiväkirja
genrenä on kiinnostanut minua jo pitkään, ja kirjahyllystäni löytyykin monta
genren edustajaa. Tässä postauksessa esittelen itseäni kiehtovia teoksia ja
vinkkailen monien muidenkin genren edustajien pariin.
Toisen ihmisen
elämään kurkistaminen tarjoaa niin pakoreitin ulos oman elämän arkisuudesta
kuin mahdollisuuden nähdä samankaltaisten rutiinien täyttävän myös
sarjakuvataiteilijoiden elämän. Arkisuus, jokapäiväisyys ja toistuvuus voisivat
olla luotaantyöntäviä ominaisuuksia, mutta sarjakuvapäiväkirjat paljastavat
aina parhaimmillaan tekijänsä elämästä myös jotain lukijalle uutta tai vierasta:
ai, tuo tekee noin ja ajattelee tuolla tavalla! Kyse on siis ainakin minun
kohdallani tasapainosta tuttuudentunteen ja uteliaisuuden välillä: jonkun toisen elämä
näyttää jotenkin aina jännemmältä kuin oma, vaikka se perustaltaan olisikin
sitä samaa kahvinjuontia ja hampaidenpesua kuin itselläkin. (Miten muuten
tuntuukin siltä, että sitä on _aina_ pesemässä hampaita, vaikka sen tekee vain
kahdesti päivässä? Ehkä kylpyhuoneen peiliin tuijottelu pakottaa aina
jonkinlaisen itsetietoisuuden heräämiseen…)
Genren kohdalla
on sarjakuvatutkimuksessa puhuttu autenttisuuden vaatimuksesta: siitä, että
ollakseen uskottava ja lunastaakseen lukijansa odotukset sarjakuvapäiväkirjan
on pyrittävä kuvaamaan elämää totuudenmukaisesti ja paljastaen tekijänsä
huonotkin puolet. Arkisesta aherruksesta tuskailu, lastenhoidon rutiinien aiheuttama
turtumus tai vaikkapa oma turhamaisuus ovat kuitenkin siinä mielessä
yleisinhimillisiä aiheita, että niistä löytyy kosketuspintaa monille, vaikka
aiheiden käsittelytapa olisikin henkilökohtainen.
Koronapandemian
vuoksi monet ihmiset ovat viettäneet sosiaalisesti rajoitetumpaa elämää viime kuukausien
ajan: ystävien näkeminen, ravintoloissa ja baareissa käyminen sekä kaikenlainen
matkustaminen on ollut vähäistä jollei jopa mahdotonta. Siinä mielessä
kirjahyllystä löytyvien sarjakuvapäiväkirjojen lukeminen tuntuu eksoottiselta
aikamatkalta jonnekin toiseen todellisuuteen, jossa on tavallista matkustaa
maailman toiselle puolelle nauttimaan lomasta, dokata kavereitten kanssa
baarissa tai käydä museoissa, elokuvateattereissa ja galleria-avajaisissa.
Poimintoja kirjahyllystä:
1) Sarjakuvapäivät
(Suuri Kurpitsa, 2001)
Suuren Kurpitsan
20-vuotisjuhlajulkaisu koostuu 12 sarjakuvataiteilijan kuukauden mittaisista
päiväkirjamerkinnöistä. Mukana ovat mm. Kati Rapia, Christer Nuutinen, Katja
Tukiainen, Ville Pirinen ja Johanna Rojola, jotka ovat tuttuja Suuren Kurpitsan
muista julkaisuista ja yhteistyökuvioista sarjakuvakäsikirjoittaja Pauli Kallion kanssa.
Miltei 20 vuotta sitten julkaistuun teokseen osallistuneet taiteilijat ovat
sittemmin tulleet tunnetuiksi toki myös omista projekteistaan ja
julkaisuistaan.
Monissa
päiväkirjamerkinnöissä taiteilijat matkustavat (esim. Teneriffalle, Intiaan,
Ranskaan, Yhdysvaltoihin ja Venäjälle), mutta monissa merkinnöissä kuvataan
myös tavalliseen arkeen kuuluvia asioita, kuten lasten hammaslääkärikäyntejä,
polkupyörän renkaiden vaihtoa ja luonnon ihmettelyä. Sarjakuvista myös
tunnistaa itsellekin tuttuja tunnetiloja, kuten saamattomuutta kotitöiden
suhteen, töiden siirtämisestä johtuvaa jahkailun tuskaa ja iloa flunssan
selättämisestä tai hyvästä keikkaelämyksestä.
![]() |
Yllättävän yksinäisyyden sattuessa voi kokeilla Christer Nuutisen vinkkiä. (Sarjakuvapäivät s.196) |
Sarjakuvapäivät sai jatko-osan vuonna 2018, kun Solja Järvenpää toimitti Vuoden sarjakuva -teoksen (Suuri Kurpitsa, 2018). Teos rakentaa hienon kontrastin edeltäjäänsä: taiteilijat ovat vaihtuneet, mutta heidän lisäkseen myös sarjakuvan aiheet, sillä tällä kertaa mukana on enemmän kuvauksia lapsiperhearjesta.
Palatakseni
2000-luvun alun teokseen ja autenttisuuden vaatimukseen: Johanna Rojolan
päiväkirjassa taiteilija pohtii päiväkirjan ja todellisuuden suhdetta. Hänen
mukaansa tapahtumat tulee aina tulkittua ja tarinallistettua jollain tavalla,
kun ne kirjaa ylös. Päiväkirjan vaatima päivittäinen muistiin kirjaaminen estää
asioiden näkemisen osana kokonaisuutta, mikä Rojolan mukaan vaikeuttaa
piirtämistä: ”Pari päivää myöhemmin koettu on selkeämpää, erottaa tärkeän ja
vähemmän tärkeän. Tulee parempi juttu.” (s. 354).
![]() |
Johanna Rojolan sarjakuvaminä pohtii päiväkirjamerkintöjen välittömyyden vaatimusta (Sarjakuvapäivät s. 354). |
Vaikka epämääräisyys on häirinnyt sarjakuvapäiväkirjan tekijää, on se kuitenkin yksi genren ominaispiirteistä: fragmentaarisuus erottaa sarjakuvapäiväkirjan läheisestä
genrestä eli omaelämäkerrallisesta sarjakuvasta. (Aiheesta on kirjoittanut lisää Juliana Hyrri Aalto-yliopistoon tekemässään opinnäytetyössä.) Omaelämäkerrallinen sarjakuvateos on usein editoitu
ja mietitty kokonaisuus siinä missä sarjakuvapäiväkirja on päivittäisten
fragmenttien virtaa, mistä hyvä esimerkki on seuraava hyllystäni löytyvä teos.
2) Julie Doucet: 365 Days (Drawn &
Quarterly, 2007)
Aivan kuten
Suuren Kurpitsan Sarjakuvapäivät, myös Doucet’n teos kattaa vuoden jokaisen
päivän. Erotuksena toimii se, että Doucet vastaa päiväkirjamerkinnöistä yksin.
Sarjakuvassa onkin monia merkintöjä, joissa tekijä ”paljastaa” turhautumisensa
koko projektia kohtaan: mitä järkeä oli ehdottaa kustantajalle vuoden mittaista
projektia ja mitkä tehdyistä sivuista olisivat lopulta sellaisia, jotka
kannattaisi/kehtaisi julkaista. Tyylilleen ominaiseen tapaan Doucet tarjoilee
päiväkirjamerkintänsä visuaalisena sekamelskana, yksityiskohtien vinhana
pyörteenä, joka kirjaimellisesti pakottaa kääntelemään teosta, jotta kaikki
käsin kirjoitetut tekstit ja piirrokselliset yksityiskohdat on mahdollista
lukea.
![]() |
Doucet käyttää sarjakuvapäiväkirjassaan kollaasia ja kuva-sana-yhdistelmiä, jotka pakottavat tarkastelemaan jokaista sivua (päivää) omana kokonaisuutenaan (Doucet 2007, ei sivunumerointia). |
Tässä mielessä Doucet’n teos pakottaa myös lukijan hidastamaan ja arvostamaan taiteilijan prosessin intensiivisyyttä: vuoden jokaisena päivänä työstettyä teosta ei voi kokemukseni mukaan lukea nopeasti (ainakaan ilman ohimoille ilmaantuvaa jyskyttävää päänsärkyä). Lukukokemus on kuitenkin myös jossain määrin tuskastuttava: Doucet'n teoksessa korostuu se, miten arkiset muistiinpanot ovat toisinaan merkityksellisiä vain tekijälleen itselleen. Päivän tapahtumien raportoiminen alkaa lukemisen aikana käydä toisteiseksi, minkä vuoksi Doucet'n teos on parhaimmillaan palasina nautittuna.
Viivapiirrosten seassa kulkee kollaaseja ja sivut on pakattu täyteen karikatyyrimäisiä hahmoja sekä koukeroisena kulkevaa käsinkirjoitettua tekstiä. Doucet-fanille kirja on kurkistus työteliään kanadalaisen taiteilijan arkeen, jota rytmittävät monille taidealalla työskenteleville tutut syklit apurahojen hausta jatkuvaan kirjeenvaihtoon kustantajien ja muiden alan toimijoiden kanssa. Doucet’sta lupaan kirjoittaa vielä oman postauksen, sen verran hänen töitään fanitan!
Jos haluaa
kurkistaa taiteenteon prosesseihin myös muiden sarjakuvapäiväkirjojen kautta,
suosittelen Kati Kovácsin Silmä ulos -teosta (Asema, 2005), joka sisältää
päiväkirjamerkintöjen lisäksi luonnoksia ja käsikirjoitusideoita Kovácsin
sarjakuvaprojekteista. Teos sisältää myös hulvattomia matkakuvauksia, joissa
Italiassa asuva taiteilija kirjaa ylös havaintojaan eri maiden kansalaisista,
lentokentistä ja ihmisten käyttäytymisestä lentokoneessa. Teoksen keskiössä on
taiteilijalle tärkeä kyky ja taito havainnoida ympäristöään: ihmisten
tuijottelu ja havaintojen ylös merkitseminen johtaa ihmiselon ihmeellisyyksien luo.
3) Karri
Laitinen: Kafkan tutti (Kreegah Bundolo, 2008)
Laitisen teos on
lapsiperhesarjakuvaa parhaimmillaan ja pahimmillaan. Teos alkaa sarjakuvalla,
jossa sängystään heräävä taiteilija huomaa selkänsä ihoon tiukasti liimautuneen
tutin. Tutti ei irtoa ja taiteilija intoutuu vertaamaan tilannetta Franz Kafkan
Muodonmuutos-novelliin, jossa kovakuoriaiseksi muuttuneen Gregor Samsan
selkäpanssariin jumittuneet omenat alkavat pikkuhiljaa mädäntyä kuvastaen
päähenkilön jatkuvasti alenevaa tilaa. Taiteilija ei ole tutin suhteen
kuitenkaan pessimistinen, vaan näkee tilanteessa komiikkaa, jota hän yrittää
selittää nukkuvalle puolisolleen. Komiikka välittyy kuitenkin lähinnä vain
sarjakuvan lukijalle, sillä taiteilijan puoliso arvostaa kirjallisuusvertauksen
sijaan enemmän lapsiperhearjessa kortilla olevaa unta.
![]() |
Sarjakuvan Karri herää siihen, että selkään on liimautunut lapsen tutti. Arkisen banaali ja samalla outo tilanne johtaa kafkamaisiin pohdintoihin. (Laitinen 2008, 3). |
Laitisen
sarjakuva kuuluu samaan ryhmään Ville Rannan muutama vuosi aiemmin ilmestyneen
Isi on vähän väsynyt -teoksen kanssa (Asema, 2005). Myös Ranta keskittyy
kuvaamaan lapsiperheen arkea mutta Laitista enemmän hänen pohdintojaan
siivittää huoli oman taiteilijuuden ja perhearjen sovittamattomuudesta. Sekä
Laitisella että Rannalla on teoksissaan luonnosmainen tyyli ja kummassakin
tuodaan esille sitä, miten sarjakuvapäiväkirjan tekeminen pitää sovittaa päivän
muiden askareiden lomaan. Rannalta ilmestyi vuonna 2014 eräänlainen jatko-osa
Isi on vähän väsynyt -teokselle, Köyhän miehen Jerusalem (Asema, 2014), jossa
taiteilija on vuosien jälkeen samassa tilanteessa kuin aiemminkin: miten
sovittaa yhteen oma taiteilijuus ja pikkulapsiperheen (ja lisäksi uusperheen)
vaatimukset?
Sekä Laitisen
että Rannan teoksissa viehättää niiden arkisuus. Etenkin Laitisen teoksessa ei
ole mitään arkea suurempaa teemaa, ja merkinnät vaihtelevat arjen pienistä
havainnoista lyhyisiin dialogeihin puolison tai ystävien kanssa. Merkinnöistä
puuttuvat päiväykset, mikä estää teoksen lukemista autenttisena Laitisen
päiväkirjana, mutta merkintöjen fragmentaarisuus kuitenkin säilyttää
vaikutelman päiväkirjasta.
Rannan ja
Laitisen manttelinperijänä voidaan pitää Lauri Ahtista, joka kuvaa perhearkea teoksessaan
Homepäiväkirja (Like, 2015). Siinä missä esimerkiksi Ranta tuskailee oman
taiteilijuutensa kanssa, ahdistuu Ahtinen miehille asetetuista maskuliinisuuden
ja pärjäämisen ihanteista ja vaatimuksista. Kaikkien kolmen taiteilijoiden
sarjakuvapäiväkirjoissa korostuu reflektio isyydestä ja siihen
liittyvistä niin henkilökohtaisista kuin yhteiskunnallisista odotuksista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti