Yksi ehdoton
suosikkini vuonna 2019 julkaistuista kotimaisista sarjakuvista on Reetta
Niemensivun Maalarisiskot (Suuri Kurpitsa). Historiallisiin henkilöihin
perustuva sarjakuva kertoo neljän nuoren naisen matkasta Pariisin
taidepiireihin ja kohti itsenäistä taidemaalarin uraa.
1800-luvun lopulle
sijoittuvan sarjakuvan päähenkilöinä ovat Helene Schjerfbeck, Maria Wiik,
Helena Westermarck ja Ada Thilén. Näkökulma kiinnittyy etenkin Schjerfbeckiin,
jonka uraa on muistettu 2000-luvulla niin kansallisesti kuin kansainvälisesti
erilaisten kirjojen, taidenäyttelyiden ja elokuvan voimin.
Niemensivun
sarjakuvassa Schjerfbeck on nuori taidemaalari, joka saa matkastipendin
Pariisissa opiskelua varten. Pariisissa Schjerfbeck viettää aika
maalarisiskoiksi kutsumiensa Wiikin, Westermarckin ja Thilénin kanssa kamppaillen resursseista, huomiosta ja palkkioista etuoikeutetummassa asemassa
olevien miestaiteilijoiden kanssa. Miehet pääsevät helpommin taidekouluihin,
maksavat alhaisempia opiskelumaksuja ja saavat laadukkaampaa opetusta. Miehisen
katseen alla naisten taiteelliseen kunnianhimoon suhtaudutaan halveksivasti.
Kiitosta saa, jos oppii maalaamaan niin kuin mies, mutta toisaalta naiselle ei
sovi muiden kuin kauniiden ja sievien aiheiden maalaaminen.
Suosikikseni teos
on noussut sen vuoksi, miten Niemensivu kuvaa aihettaan. Schjerfbeck kumppaneineen
on täynnä nuoruuden vimmaa, mutta samalla he ovat epävarmoja ja vahvimmatkin
heistä miettivät jatkuvasti uransa lopettamista vastoinkäymisten edessä. Voimaa
nuoret naiset saavat toisistaan: opetuksen puuttuessa ystävät toimivat
toistensa kriitikoina ja kannustavat jatkamaan oman tyylin kehittämistä.
![]() |
Helena Westermarck pitää palopuhetta sukupuolten välisestä epätasa-arvosta. Kanssaopiskelijat Pariisissa kuuntelevat. (Niemensivu 2019, 33) |
Historialliset
sarjakuvat ovat parhaimmillaan aarrearkkuja, joista paljastuu kuvallisia ja
sanallisia vihjeitä, eräänlaisia polkuja, joita seuraamalla sarjakuvan kuvaama
maailma saa lisää syvyyttä ja sävyjä. Mielestäni Niemensivu onkin onnistunut
luomaan kuviinsa 1800-luvun lopun Pariisin henkeä. Schjerfbeck esimerkiksi
vierailee heti Pariisiin saapuessaan baarissa, jonka villisti tanssiva
naishahmo muistuttaa hieman kuuluisaa cancan-tanssija Louise Weberiä, joka tunnettiin
paremmin nimellä La Goulue. Helmojensa rohkeasta nostelusta tunnetun tanssijan
ikuisti länsimaisen taiteen historiaan Henri Toulouse-Lautrec, jonka Moulin
Rouge -kabareeta mainostavien julisteiden keskiössä kohua herättänyt
tanssijatar usein oli (ks. esim. tämä juliste). Niemensivun kuvakieli viittaa siis yhtäältä todelliseen
historialliseen henkilöön, mutta myös 1800-luvun lopun urbaanin Pariisin
tulkiksi nostetun Toulouse-Lautrecin kuvaperintöön. Kun Toulouse-Lautrecissa
tiivistyy 1800-luvun urbaanin Pariisin henki, tuo kytkös loihtii samaa henkeä
myös Niemensivun sarjakuvan sivuille.
Toulouse-Lautrecin lisäksi Niemensivun
kuvakielestä voi bongailla hienovaraisia viittauksia esimerkiksi niin ikään
kuuluisaan taidemaalariin Pierre-Auguste Renoiriin ja erityisesti hänen
teokseensa Bal du moulin de la Galette (1876).
Cancan-viittausten
lisäksi toinen minua viehättänyt yksityiskohta oli henkilöhahmojen
repliikkeihin istutetut historialliset henkilöt, jotka jäivät maininnan
tasolle, ikään kuin kutkuttamaan tiedonjanoisen lukijan googlausherkkyyttä. Kun
maalarisiskot keskustelevat pariisilaisessa taidekoulussa siitä, että naiset
eivät pääse opiskelemaan Pariisin arvostetuimpaan kouluun Ecole des
Beaux-Artsiin, eräs kanssaopiskelija huomauttaa, että niin vain oli Marie
Bashkirtseff pukeutunut mieheksi ja livahtanut kouluun sisään. Tuohon
kapinalliseen taiteilijaan ei palata sarjakuvassa tämän jälkeen, mutta
anekdootti pakottaa tiedonhakuun.
Tiedonhaun
seurauksena alkaa hahmottua aikansa feministi: varakkaaseen aatelisperheeseen
syntynyt nainen, joka matkusteli ja toimi 1800-luvun lopun Pariisissa
mielipidevaikuttajana. Jo 25-vuotiaana kuollut ja siitä
huolimatta taidemaalarin urallaan tuottelias Bashkirtseff on jäänyt historiankirjoihin myös säilyneiden
ja julkaistujen päiväkirjojensa ansiosta, jotka pääsee lukemaan ilmaiseksi esimerkiksi
Gutenberg-projektin sivuilta.
Päiväkirjakatkelmissa nuoren tytön unelmat tulla
rakastetuksi sekoittuvat valtavaan kunnianhimoon ja haluun tulla kuuluisaksi ja
kaikkien ihailemaksi. Samalla päiväkirjassa ruoditaan miesten kelvottomuutta ja
naisten huonoa asemaa: ”Wretched
feminine position! Men have all the privileges, women have only that of waiting
their good pleasure.” (Bashkirtseff 24.10.1875). Jos Niemensivun
sarjakuvaa ei ole saatavilla, niin suosittelenkin kurkkaamaan Bashkirtseffin
päiväkirjoja!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti